GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

GRATIS INTAKE

vochtverlies leidt tot prestat

Hoeveel water moet ik drinken?

26/6/20

"0,3 l per kg lichaamsgewicht"

Hoeveel water moet ik drinken? Een vraag die met het huidige warme weer actueel is en die wij ook regelmatig van klanten krijgen. Maar waarom is dit nu eigenlijk van belang en hoeveel zou je dan moeten drinken? Lees snel verder.

Waarom is dit eigenlijk van belang?
Het menselijk lichaam bestaat voor 60% uit lichaamswater (vocht). Water is van cruciaal belang om ons lichaam optimaal te laten functioneren. De vochtbalans heeft een aantal belangrijke basisfuncties:
1️⃣thermoregulatie,
2️⃣ transport (bloed, zuurstof)
3️⃣ afvoer (zweet, curine)
4️⃣ bouw (spiermassa)
❗Ten aanzien van sporten geldt dat vochtverlies leidt tot prestatieverlies

Hoeveel zou je moeten drinken?
Onder normale omstandigheden verliezen we alleen al 1,5 liter vocht per dag door transpireren, urineren en ademhalen. Gemiddeld genomen wordt vaak aangeraden om minimaal 2 liter (8 glazen) per dag te drinken. Logischerwijs heeft iemand met meer massa meer vocht nodig. Een betere stelregel is om uit te gaan van 30 ml water per kg lichaamsgewicht. Voor een persoon van 80 kg zou dit betekenen dat hij per dag minimaal 2,4 liter water zou moeten drinken.

En hoe zit het met warme dagen of als je sport?
Met het huidige warme weer of waneer je sport transpireer je meer en heeft je lichaam meer vocht nodig. Het is lastig om exact aan te geven hoeveel je dan zou moeten drinken. Eigenlijk geeft het lichaam zelf aan wanneer het vocht nodig heeft. Een aantal indicaties:

➡️ Dorst en/of droge mond
➡️ Niet of weinig plassen
➡️ Donkergele urine
➡️ Hoofdpijn

Betekent dit dat ik alleen water moet drinken?
Naast water zijn thee, koffie, melk en (verse) vruchtensappen ook prima dranken om je vochtgehalte in balans te houden. Ook krijg je via voeding vocht binnen. Bepaalde groenten en fruit als tomaten, aardbeien, watermeloen, wortel en komkommer bestaan grotendeels uit water.

Kortom: Reken voor jezelf uit hoeveel water je per dag minimaal zou moeten drinken op basis van je lichaamsgewicht. En luister vooral goed naar je lichaam als je sport of wanneer het warm is. Want vochtverlies leidt tot prestatieverlies

0,3 l per kg lichaamsgewi

"0,3 l per kg lichaamsgewicht"